Lasten syömisen kehitykseen ja sen ongelmiin kiinnitetään yhä enemmän huomiota, ja hyvä niin. Syömisen arvion pohjalla tulisi aina olla suualueen asentojen ja toimintojen, oraalimotoriikan, syömisen ja nielemisen arvio. Syömisen pulmiin liittyy usein myös sensoriikan poikkeavuuksia, joita taas esimerkiksi suualueen virheasennot ja suuhengitys voivat edelleen pahentaa. On tärkeää, ettemme luokittele lapsen syömisen ongelmia käyttäytymisen ongelmiksi, mikäli taustalta löytyy suualueen kehityksen ongelmia. Suualue ja syöminen ovat erittäin herkkää aluetta ja toimintaa, lisäksi ruoan heikkoon käsittelyyn liittyy herkästi pelkoa ja ahdistusta, mikäli ruokailutilanteeseen on liittynyt nielemisen vaikeutta, tukehtumisen tunnetta ja ruoka menee herkästi “väärää kurkkuun”. Tällöin lapsen valikoiva syöminen ja ruokailutilanteiden konfliktit voivat olla myös lapsen keino yrittää selviytyä ahdistavasta tilanteesta. Tällöin aikuisten on tarjottava oikeat tukikeinot ja välineet ja harjoittelun on edettävä turvallisesti.

Kehittyneissä yhteiskunnissa ovat lisääntyneet käsi kädessä lasten ruokien teollistuminen, ruokailuvälineiden ja tuotteiden myynti sekä ihmisen kasvojen alueen muutokset. Nyt kun lähdemme käymään läpi haitallisia välineitä ja tapoja, on meidän tärkeä muistaa, että vauvan ja pienen lapsen kanssa on tietenkin tärkeintä, että hänen ravinnonsaantinsa on turvattu. Jatkuva, toistuva kamppailu lapsen ruokailutilanteissa on uuvuttavaa. Joten on ymmärrettävää, että on tilanteita, joissa tarvitsemme avustavia välineitä ja tapoja, vaikka ne eivät pidemmässä käytössä olisikaan suositeltavia. Asiantuntijan ohjaus on tärkeää ja myös suunnitelma siitä, kuinka kehitystä tuetaan myös jatkossa. Tämän blogin ei ole tarkoitus syyllistää ketään, vaan tarjota vanhemmille tietoa ja vaihtoehtoja. Olen itse kolmen jo isomman lapsen äiti ja meidän perheessämme on ollut käytössä myös haitallisia välineitä. Olisin ollut kiitollinen jos minulle olisi tarjottu tietoa pienistä valinnan mahdollisuuksista, joilla olisin voinut helposti vahvistaa lasteni kehitystä arjessa.

Haitallisilla välineillä on yhteistä se, että ne estävät kielen oikean asennon ja liikkeen juodessa ja niellessä. Kun lapsi oppii virheellisen mallin juoda, se myös vahvistaa varhaisen nielemismallin ylläpidon, eikä nieleminen kehity. Vaikutuksia saattaa näkyä myös suualueen lepoasentojen, pureskelun ja hengitystavan virheellisyytenä. Virheasennot suussa stimuloivat herkästi myös muita haitallisia tapoja, esimerkiksi peukalon tai vaatteiden imemistä, kynsien pureskelua. Yhdessä tämä vyyhti sitten on vaikuttamassa kasvojen kehitykseen, leuan ja kitalaen kasvuun, purennan kehittymiseen.

Tutti, tuttipullo ja nokkamuki painavat kielen alas suun pohjalle ja estävät kielen oikean nielemisliikkeen. Nokkamukista tavalliseen mukiin siirryttäessä, siirtyy usein myös virheellinen malli ja lapsi työntää myös tavallisen mukin syvälle suuhun painaen kielen suun pohjalle. Tällöin hän joutuu (nesteen vähetessä mukissa) taivuttamaan päätään taaksepäin, joka on nielemisen kannalta vaarallisempi asento. Mikäli tutti ja tuttipullo ovat olleet käytössä, olisi suualueen kehityksen kannalta suositeltavaa, että niistä pyrittäisiin luopumaan 6-12kk iässä jos mahdollista. Tällöin on myös hyvä huomioida, kuinka lähteä samalla tukemaan suualueen optimaalista kehitystä ja estämään mahdollisten haittaavien lisätapojen kehittymisen. Esimerkiksi lapsi voi viedä tutin tilalle kitalaelle korvaavasti peukalon, leluja tai vaatteita. Taustalla on siis virheellinen kielen asento ja paikka suussa. Sen sijaan, että kieli olisi painautuneena kitalakea vaste, se makaa suun pohjalla tai työntyy ulos. Tällöin lapsi herkästi pyrkii viemään kitalaelle imuun jotakin muuta, esim. peukalon, hihan tai vaikka omaksua tavan imeä alahuulta.

Tehokkain tapa saada haitalliset välineet ja tavat pois on tarjota tilalle ruokailuun väline, jonka avulla tuemme suualueen oikeita asentoja ja toimintaa. Kun saamme tällaisen apuvälineen arkeen, se vahvistaa helposti ja toistuvasti lihaksia, asentoja ja toimintoja. Myofunktionaalisessa puheterapiassa lähden usein liikkeelle nielemisen, imemisen ja juomisen arviosta. Pureskelun vahvistaminen on myös tärkeää, mutta mikäli kielen liike ja asento on virheellistä taustalla ja imeminen on vielä varhaisella tasolla, ei pureskelemisen harjoittelu ole ensisijaista. Toki pureskelemista voidaan ja kannattaakin tukea muun harjoittelun rinnalla.

Jos me vain nappaamme lapselta pois tutut välineet ja oletamme, että hän pystyy vaihtamaan automatisoituneet syömisen ja nielemisen tavat saman tien, voi tulos olla heikko. Esimerkiksi nokkamukin vaihto kannettomaan mukiin tai mukin siirto syvältä suusta alahuulen varaan, ei onnistu mikäli tarvittavaa lihasvoimaa ei ole kielessä, leuassa ja huulissa. Opitut virhemallit liikkeissä ovat myös automatisoituneet. Siksi on tärkeää suunnitella harjoittelu hierarkkisesti.

Pillijuominen on tehokas tapa vahvistaa paitsi suualueen, myös kasvojen lihaksia. Pillien kanssa on tärkeää huomioida se, että pillin paikka suussa pitää olla oikein. Jos pilli työntyy liian syvälle suuhun, silloin vahvistetaan virheasentoja ja -liikkeitä edelleen. Eli pilli asetetaan keskelle suuta ja pillin pää menee vain hyvin vähän suun sisäpuolelle. Voit käyttää tavallisia pillejä, tosin on hyvä huomioida, että eri pilleissä vaadittava voima ja pillien materiaali vaihtelee. Talk Toolsin pillihierarkia perustuu OPT-terapiaan (Oral Placement Therapy), sen pillit on suunniteltu etenevän hierarkkisesti vaatien enemmän voimaa harjoittelun ja edistymisen myötä. Alkuvaiheen pilleihin kuuluu myös huuliblokki, joka estää juuri pillin virheasentoa suussa. Pilliharjoittelu on helppo toteuttaa arjessa päivittäin, se on lapsille hauskaa ja motivoivaa, joten suosittelen sitä usein asiakkailleni tukemaa terapiaa ja estämään haitallisen juomatavan ylläpitoa. Lisäksi hyvä apuväline on Talk Toolsin Recessed Cup -muki, johon kuuluu kaksi erilaista kantta. Muki on “nokkamuki” ilman haittaavaa nokkaa. Sillä voidaan harjoitella sekä mukijuomista, että pillijuomista kansia vaihtamalla.

Lapset ovat kuitenkin yksilöllisiä ja suualueen toiminnot erittäin kompleksisia. Puheterapeutin arvio syömisestä ja nielemisestä, oraalimotoriikasta ja mahdollisesti myös hengitystavasta on suositeltavaa mikäli sinulla on huolta lapsen syömisen tai nielemisen kehityksestä.