Puheen ja kielen kehitystä sekä oppimista tukevat pelit
Laillistettu puheterapeutti, logopedian ko., FM. Puheterapiaa Kelan lääkinnällisenä kuntoutuksena vuodesta 2008
Puheterapiassa pelataan paljon pelejä. Pelit motivoivat lasta harjoittelemaan ja tekemään paljon toistoa esim. puhemotoriikan tai artikulaation harjoittelussa tai vaikkapa laskemisen vahvistamiseksi.
Pelejä voidaan muuntaa ja muokata harjoittelun ja lapsen taitojen ja tavoitteiden mukaan. Oma haaveeni on ollut vuosien ajan suunnitella ja tuottaa lautapeli, joka on suunniteltu erityisesti lapsen kielen kehityksen ja oppimisen periaatteet, mutta myös mahdolliset vaikeuksia huomioiden. Tärkeä tavoite on ollut myös pelillisen haasteen ja hauskuuden mukaan saaminen. Keväällä 2018 haaveeni on toteutunut, kun Kissan päivä ja Matikka-Aarre -pelien esittely ja myynti aloitettiin Lapsimessuilla.
Miksi pelaamme pelejä?
Pelit ovat hauskoja ja motivoivat lasta harjoittelemaan. Ja niitä mahdollisuuksia harjoitteluun on todella paljon pelatessa:
- Sosiaaliset taidot; yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot. Näistä yleisiä harjoiteltavia asioita ovat mm. vuorottelu, kuuntelu ja havainnointi, neuvottelutaidot.
- Tunteiden tunnistaminen, käsittely ja tunnesäätely, pettymyksen sieto
- Sanasto ja käsitteet
- Kielioppi ja matematiikka (laskeminen ja käsitteet), päättely
- Kertominen ja ilmaisu
- Puhetta tukevien ja korvaavien keinojen (AAC) harjoittelu
- Puhemotoriikan harjoittelu
Kissan päivä
Olen onnellinen siitä, millainen pelistä Kissan päivä lopulta muodostui. Pelistä on tullut lasten suosikki, vaikka peli myös haastaa lapsia vaikeassa kategoriassa; tunneprosessoinnissa. Lapset ovat jopa yllättäneet minut herkkyydellään, taidoillaan ja myös rohkeudellaan käsitellä tunteita. Tämä koskee niin tyttöjä kuin poikia, pieniä päiväkotilaisia, vähän isompia eskarilaisia kuin koululaisiakin.
Tunneharjoittelu on tärkeää ja monelle lapselle haastavaa. Tämän vuoksi pelin ohjeissa on heti kannessa helposti käytettäviä tunnekuvia, joiden avulla ennakoidaan ja sanoitetaan tunteita. Tämä toimii parhaiten, kun ennakoidaan mahdollinen ”tunneräjähdys”. Lisäksi pelissä käsitellään kissan ja pelaajan tunteita. Joskus lasten on helpompi kertoa mielessään olevista asioista jonkin toiminnan (pelin) ohessa.
Olemme pelanneet kahdestaan ja pienissä ryhmissä. Tunnekuvat ja tukikuvat ohjeissa toimivat hyvin ja lapset käyttävät niitä helposti aikuisen mallista. Olen rajannut osallistujien määrän 2-3 henkilöön, koska kokemukseni mukaan tämä ryhmäkoko on tarpeeksi haasteellinen keskittymisen, huomion ylläpidon ja samalla oppimisen onnistumiseksi.
Lapset ovat toivoneet pelissä olevan jotakin ”kerättävää”, joten pelissä kerätään kaloja. Pelilaudan visuaalinen ilme on pyritty toteuttamaan sekä selkeäksi hahmottaa, että myös lapsille haasteita tarjoavaksi. Lapset rakastavat yksityiskohtia ja nauttivat niiden löytämisestä.
Pelissä on kortteja, joiden ohjeet ovat lyhyitä ja kuvat tukevat esim. kuulomuistia ja puheen ymmärtämistä. Lukutaitoinen lapsi voi harjoitella ymmärtävää lukemista. Pelin tilanne saattaa korttien johdosta vaihtua nopeastikin. Tämä luo mahdollisuuksia ja haasteita pelaajille erityisesti tunnesäätelyn osalta.
Lapset ovat pitäneet ja nauttineet pelistä kovasti, se on ollut minulle pelisuunnittelijana tärkeintä ja mieluisinta palautetta. Terapeuttina olen erityisen iloinen myös siitä, että peli on onnistunut tavoitteessaan tukea lapsen kielellistä prosessointia ja oppimista. Erityisen hyviä tuloksia olemme saavuttaneet tunneharjoittelussa 🙂
Matikka-aarre
Matikka-Aarre syntyi hieman vahingossa muiden peli-ideoiden ohessa. Peliksi asti idea kehittyi siitä syystä, että lapset pitivät siitä niin paljon! Matematiikan harjoitukset ovat usein mieluisia erityisesti pienille lapsille, joilla on kielellisiä haasteita. Matematiikan osa-alueilla osa lapsista pääsee nauttimaan taidoistaan ja oppiminen on helppoa. Tavoitteenani on myös innostaa pienet tytöt löytämään matematiikan iloja. Ja mikä houkuttelisikaan paremmin pieniä tyttöjä, pelin äärelle kuin kiiltävät timantit 🙂 Toki merirosvoaarre houkuttelee myös poikia. Mikäli lapsi kamppailee laskemisen perustaitojen ja käsitteiden kanssa, tämän materiaalin avulla harjoittelu on motivoivaa ja konkreettista. Pelit ovat lyhyitä ja helposti muunneltavissa.
Matikka-aarteen pelialusta on myös suunniteltu visuaalisesti ja taktiilisesti houkuttelevaksi. Toiminnan ohjauksen harjoittelu on kuulunut peliin mukaan alusta saakka. Lapset oikeasti pitävät siitä, että heillä on selkeä rutiini. Pelirasia avataan, liina levitetään siististi ja timantit kaadetaan siihen. Vaikka tämä saattaa kuulostaa yksinkertaiselta, siinä on monta kohtaa, jotka saattavat mennä pieleen jos keskittyminen katkeaa. Pelin jälkeen liina taitellaan takaisin arkkuun. Tämä on myös yksi lasten lempikohta, ja toisinaan haasteellista.
Tämä peli toimii tavoitteidensa mukaisesti. Harjoittelua voidaan tehdä eri tasoissa lapsen kehityksen ja iän (4-10v.) mukaan. Lapset pitävät tästä pelistä myös, -lisäksi tämä on aikuisten suosikki! 🙂