Puheen ja kielen kehityksen häiriöt
Kielelliseen erityisvaikeuteen
Kielelliseen erityisvaikeuteen (aik.dysfasia) voi sisältyä puheen tuoton vaikeutta, mutta myös/tai puheen ymmärtämisen vaikeutta. Lapsilla on tyypillisesti suppea sanavarasto, sekä nimeämisen ja sananlöytämisen vaikeutta. Vaikeus voi esiintyä eriasteisena ja siihen voi liittyä neuropsykologisia oireita (esim. hahmottamis- ja oppimisvaikeuksia), jotka heijastuvat luki-taitoihin. Puhetta tukevat ja korvaavat (AAC) keinot ovat usein suositeltavia sekä kommunikaation, arjen toimivuuden, että oppimisen tukena. Terapiassa käytän aktiivisesti kuvakommunikaatiota, tukiviittomia ja nopean piirtämisen tekniikkaa. AAC-keinot ovat yleensä lapsille mieluisia ja helppojakin käyttää kunhan vain ympäristön muut ihmiset käyttävät niitä myös!. On tärkeää, että lapsi saa ajatuksiaan ja mieltään askarruttavia kysymyksiä esille ja ennakoitua arjen tapahtumia.
Motoristen toimintojen koordinointihäiriö
Motoristen toimintojen koordinointihäiriö (aik. dyspraksia) tarkoittaa tahdonalaisten liikkeiden ja liikesarjojen suunnittelun, ohjelmoinnin ja koordinoinnin vaikeutta. Verbaalilla dyspraksialla nämä vaikeudet kohdistuvat puheen tuottoon. Tuotto on työlästä tai mahdotonta, puhe on muuntunutta ja vaikeasti ymmärrettävää. Verbaaliin dyspraksian rinnalla tai siitä erillään voi esiintyä myös oraalia dyspraksiaa, jolloin vaikeus kohdistuu suualueen ei-puheeseen liittyviin tahdonalaisiin motorisiin toimintoihin (esimerkiksi kielen tahdonalaiset liikkeet tai puhaltaminen). Voit lukea aiheesta lisää opinnäytetyöstäni ja muista alla olevista linkeistä.
”Muista, että olet ROHKEAMPI kuin uskotkaan, VAHVEMPI miltä vaikutat, VIISAAMPI
kuin tiedätkään.”
-Nalle puh, (A.A. Milne)